Zagłosuj na nasz projekt!

W dniu 29 listopada klasa 1c i 1d1 liceum pojechały na wycieczkę do Olsztyna. Pierwszym punktem programu był Teatr im. Stefana Jaracza, gdzie uczniowie naszej szkoły obejrzeli spektakl "Faza Delta". Sztuka przedstawiała rekonstrukcję zdarzeń z imprezy grupy przyjaciół, gdzie pojawił się alkohol, a nawet środki pobudzające. Zwykła impreza przeistoczyła się w szaloną balangę, w której główni bohaterowie nie wiedzieli, gdzie jest granica między zabawą a przestępstwem. Na drugi ogień poszło kino, w którym uczniowie obejrzeli debiut Piotra Domalewskiego "Cicha noc". Film opowiada o Adamie, który pracując na co dzień za granicą przyjeżdża do Polski na Wigilię. Jednak nie odwiedza domu bezinteresownie. Ma pewien pomysł, który nie będzie łatwy do zrealizowania, ponieważ musi porozumieć się z ojcem, bratem oraz siostrą i jej mężem. Sytuacja się komplikuje i nikt nie podejrzewa, jak zakończy się wigilijna noc. Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Galerii Sztuki BWA, gdzie odbyły się warsztaty z analizowania sztuki współczesnej. Uczniowie naszej szkoły mieli okazję obejrzeć wystawę Zygmunta Drońskiego oraz uczestniczyć w warsztatach z interpretacji obrazu. Naszą wizytę w Olsztynie zaliczamy do jak najbardziej udanych i z niecierpliwością czekamy na kolejne!

Zuzanna Wtulich 1c LO

W ramach Tygodnia Edukacji Globalnej w naszej szkole odbyły się różnorodne zajęcia, warsztaty i lekcje dotyczące tematyki związanej z problemami współczesnych migracji. Uczniowie z klasy IC Liceum zapoznali się z reportażem „Romska Kraina Jej Królewskiej Mości”z książki Lidii Ostałowskiej „Cygan to Cygan”. Młodzież podzielona na dwie grupy przygotowywała inscenizacje ukazujące losy głównych bohaterów. Wejście w role pozwoliło uczniom na zaangażowanie i nazwanie emocji odczuwanych przez granych bohaterów. Uświadomili sobie, co czują uchodźcy, którzy w obcym kraju są bezradni i skazani na bezduszne procesy związane z otrzymaniem azylu.

Na początku zajęć w trakcie krótkiej burzy mózgów ustalono, jaki stereotyp Cygana funkcjonuje w społeczeństwie: Cygan to domokrążca, złodziej, nie chce pracować, oszukuje. Okazało się, że uczniowie nie znają tradycji i kultury cygańskiej, do tej pory nie mieli okazji, by zapoznać się z problemami tej nacji. Przygotowanie inscenizacji skłoniło uczniów do refleksji nad sposobem traktowania i dramatyczną sytuację rodziny cygańskiej, niemającej środków do życia i zdeterminowanej, aby polepszyć swój los w obcym kraju.

Z kolei uczniowie klasy IIIA Gimnazjum poznali fragmenty rozdziału „Proboszcz” z książki „Wielki Przypływ” Jarosława Mikołajewskiego. Odkrywcza dla nich okazała się analogia sytuacji Polaków i Włochów, których główny bohater – ksiądz Don Mimmo określił mianem narodu emigrantów, zastanawiając się „Czy to wspólne doświadczenie może pomóc nam znaleźć wspólną tożsamość?” Uczniowie po przeanalizowaniu treści reportażu uświadomili sobie, że ludzie często mają błędne wyobrażenie o innych i sobie samych. Żyjący w dobrobycie i pokoju nie potrafią docenić tych wartości. Poruszające przykłady faktów, np. tonącej matki z dziećmi na ręku, śmierci 366 ofiar przeprawiających się na Lampedusę zadziałały na emocje i wyobraźnię.

Elżbieta Niedźwiecka - Dżus

 

Pod takim hasłem w tym roku obchodzono europejski Tydzień Edukacji Globalnej. To międzynarodowe wydarzenie, którego celem jest zwrócenie uwagi mieszkańców bogatych krajów na problemy ubogich, szczególnie tych, którzy uciekają przed wojną i prześladowaniami. W dniach 20 – 24 listopada uczniowie z klas: IIIA, IIIB i VA ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Kętrzynie wzięli udział w warsztatach poświęconych prawom człowieka. Inspiracją do lekcji stała się niezwykła historia  niepełnosprawnego rodzeństwa – Alana i Gyan – którzy, choć poruszają się na wózkach inwalidzkich, muszą uciekać przed wojną w Syrii przez tureckie góry, są ostrzeliwani przez wojsko, a następnie trafiają do obozu dla uchodźców w pobliżu Aten. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach i pokazały, że los innych nie jest im obojętny.

Biały puchaty kot ma na imię Kunkush, a o jego niesamowitej eskapadzie napisał "The Guardian". Jego rodzina: matka i pięcioro dzieci, musiała uciekać z Iraku. Dzieci zamiast bagaży i zabawek zabrały swojego ukochanego kota. Udało im się przedostać na wyspę Lesbos. Wyruszyli w listopadzie 2015r. Tylko tego miesiąca na tej greckiej wyspie wylądowało 100 tysięcy uciekających przed wojną ludzi. Podczas biegu z pontonów na brzeg kot wystraszył się i zgubił. Kilka dni później kota ktoś zobaczył w pobliskiej wiosce, udało mu się bezpiecznie wydostać na ląd. W tym czasie jego rodzina była już w dalszej drodze. Kunkush został przygarnięty przez lokalnego weterynarza, dostał imię Dias (czyli po grecku Zeus). Po miesiącu opieki wolontariuszka przewiozła do samolotem do Berlina, gdzie rozpoczęto poszukiwania jego ludzi. Powstały profile na portalach społecznościowych, a w pomoc zaangażowało się wiele osób. W lutym okazało się, że rodzina Kunkusha jest bezpieczna i trafiła do Norwegii.

Ta historia zainspirowała mnie i wolontariuszki: Karolinę Dymitrowicz i Emilię Sapińską do rozmowy z dziećmi ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Kętrzynie o prawach człowieka. 23 listopada 2017r. spotkałyśmy się z uczniami klasy IIA. Dzieci wysłuchały najpierw reportażu Ewy Nowak, a  potem mogły na własne oczy przekonać się, że historia kota jest prawdziwa. Tego dnia najbardziej wzruszyła mnie wypowiedź małej Nikoli, która powiedziała: „Każde życie ma znaczenie – nie ważne, czy to człowiek, czy kot”. Moment gdy rodzina znów może zobaczyć ukochane zwierzę wyciska łzy z oczu. Zobaczcie zresztą sami.

https://www.youtube.com/watch?v=05K-YUezBKA

Monika Darmofał-Karanowska